wtorek, 29 września 2015

Zaćmienie Księżyca

Zaćmienie Księżyca

Maniki ułożyła się wygodnie w łóżku
Dopiero co minęła druga nad ranem
jedyne czego w tej chwili pragnęła to był sen
Już odpływała w ramiona Morfeusza
kiedy usłyszała jakieś szurnięcie 
Na chwilę otworzyła oczy, ziewnęła i przewróciła się na drugi bok
- Śpisz? - usłyszała cichy szept
- Zasypiam
- ym a księżyc?
- Jest piękny, wisi na niebie, widziałam go przed chwilą,
parę minut po drugiej, olbrzymi, bielusieńki
- Dzisiaj jest zaćmienie
- Wieeem
- Zawsze oglądałaś
- Ech... no tak... tylko, że ja dopiero co się położyłam
obudź mnie za godzinkę, lub nawet dwie...
- yhm... opowiem Ci jak wyglądał
- OK

Maniki nie potrafiła zasnąć
- Michał
- Tak?
- Obserwujesz?
- Jestem w domu, ale na tarasie ustawiłem lunetę,
nie zmienił się, śpij
Maniki podparła się na łokciu
Astronom stał przy oknie
- Opowiesz mi jak to będzie wyglądało?
Michał usiadł na brzegu łóżka
-Tegoroczne zaćmienie będzie wyjątkowe. Księżyc zbliży się do Ziemi na niecałe 357 tysięcy kilometrów, będziemy mieli do czynienia z perygeum, co znaczy, że znajdzie się On najbliżej Ziemi. Znajdujący się blisko planety księżyc zyskuje miano Superksiężyca, obserwatorom wydaje się, że jest dziesięć procent większy niż zazwyczaj. Perygeum Księżyca wraz z jego zaćmieniem w ostatnim stuleciu można było obserwować pięciokrotnie. Następna taka sytuacja będzie miała miejsce w 2033 roku.
- Będę wtedy stara
- Oj tam oj tam, ja też
- Ty zawsze będziesz ode mnie młodszy - Maniki uśmiechnęła się
- Kiedy dochodzi do Zaćmienia Księżyca?
-  Do zaćmienia Księżyca dochodzi wówczas, gdy w jednej linii ustawią się Słońce, Ziemia i Księżyc. Ponieważ Księżyc świeci światłem odbitym od Słońca, Ziemia przysłoni Słońce i Księżyc przestanie świecić.
- Ale w tym roku będzie inna sytuacja, zaćmiony Superksiężyc nie zniknie całkowicie, będzie miał krwistoczerwoną barwę ponieważ będzie go oświetlała rozświetlona przez światło słoneczne ziemska atmosfera.
- Łał! Muszę to zobaczyć!
- Ten sam efekt obserwujemy podczas wschodu i zachodu Słońca - Astronom się uśmiechnął
- Uwieeelbiam wschody i zachody Słońca!
- Wieeem
- Dzięki za wyjaśnienie Michał

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz